Naisten vaatteet

Naisten vaatteet
Naisille

lasten vaatekaappiin

lasten vaatekaappiin
Lapsille

Kotiin

Kotiin
Kotiin

LUKEEKO KUKAAN ENÄÄ BLOGEJA?



kukkamekko
Kuva: Mehukekkereiden Veera
Blogini täyttää tässä kuussa viisi vuotta. Olen viime aikoina pohtinut paljon omaa bloggaamistani. Huomaan olevani jonkinlaisessa taitekohdassa. Lisäksi olen miettinyt myös bloggausta ilmiönä. - Että ovatkohan blogit noin ihan yleisesti hiipuva some-sisällöntuottamisen muoto. Tubetuskulttuuri jyllää erityisesti nuorten keskuudessa ja itsekin huomaan siirtyneeni monen blogin seuraajana pelkkään visuaaliseen pikaruokailuun Instagramin puolella. 

Näine aavistuksen ristiriitaisine mietteineni osallistuin huhtikuun lopussa Ping Helsingin järjestämään suureen sisältö- ja vaikuttajamarkkinoinnin tapahtumaan, Business Festivaliin. Tapahtumaan oli valittu kaikkiaan 250 sisältögurua – blogini ansiosta olin yksi heistä. Kässäblogien genrestä mukana olivat itseni lisäksi ainakin Mehukekkereiden Veera ja Muita ihania -blogin Tiina.

Tapahtuma toi paljon inspiraatiota ja jätti ajattelemisen aihetta. Paitsi bloggaukseen liittyen – elämään ihan yleisestikin. Mietin pitkään, mitä kertoisin teille tapahtumasta. Pelkkä annoskuvien esittely tai yleinen hehkutus ei ole minun näköiseni tapa kertoa tapahtumista.

Business Festival oli tapahtumana hieno, mutta enemmän nostattava kuin tiedollisesti järisyttävä. Tapahtuman konkreettisin asia seurasi oikeastaan tilaisuuden jälkeen, jolloin osallistujille lähetettiin tutkimus, jonka tulokset haluan nyt jakaa teidän kanssanne. Tiedän, että blogini seuraajissa on paljon bloggareita ja varmasti tutkimuksen sisältö kiinnostaa muitakin. Tässäpä teille siis otteita Ping Helsingin ja Dagmarin yhteisestä vaikuttajamarkkinoinnin tutkimuksesta. Postauksen lopussa pikkuisen tunnelmia myös itse tapahtumasta.


ping helsingin business festival

business festival
KETKÄ BLOGEJA SEURAAVAT?


Että lukeeko niitä blogeja enää kukaan… Noh, kyllä todellakin lukee! Ja blogeja seurataan enemmän kuin esimerkiksi Instagramia ja Tubettajia. Vastaajista 46 prosenttia kertoi lukevansa blogeja vähintään viikoittain. Aktiivisimpia kotimaisten blogien lukijoita ovat 25-34-vuotiaat. Naisista aktiivisimpia ovat 15-29-vuotiaat, miehistä 30-49-vuotiaat. 

Videoblogeja seuraavat ylivoimaisesti eniten nuoret ja kaikkein aktiivisimmin nuoret miehet.

vaikuttajamarkkinointitutkimus




suosituimmat kotimaiset blogit

MITÄ LUETAAN?

Suomalaiset seuraavat nimenomaan suomalaisia blogeja. 16-65-vuotiaista ulkomaalaisia blogeja seuraa ainoastaan 16 prosenttia. Ulkomaalaisista blogeista eniten seurataan matkailublogeja.
Erityinen ilon aihe oli käsityöblogien pääsy Top 10 seuratuimpien blogien joukkoon 15-29-vuotiaiden naisten kategoriassa. Yllä oleva kuva avaa hyvin sen, millaisia blogeja luetaan.
 
vaikuttajamarkkinointitutkimus

MIKSI BLOGEJA LUETAAN?
Blogeja pidetään inspiraation lähteenä. Erityisesti naiset hakevat blogeista ideoita ja inspiraatiota. Blogeja hyödynnetään myös ostopäätöksenteossa. Jopa 42 prosenttia vastaajista oli käyttänyt blogia  ostoprosessissaan vähintään tietolähteenä. Heistä 23 prosenttia on tehnyt ostopäätöksensä blogiin perustuvan sisällön perusteella. Kaikista somekanavista juuri blogit ovat vahvimmin mukana vaikuttamassa ostopäätöksentekoon. 

Vastaajista 1/3 koki, että blogien sisältöyhteistyöpostaukset kaunistelevat totuutta. – Siinäpä meille bloggareille siis haaste. - Rehellisyys kannattaa tässäkin lajissa. Rahankiilto silmissä ei myöskään kannata hyväksyä blogiyhteistyöksi aivan mitä tahansa. Tämä voi johtaa juuri siihen kaunisteluun tai vähintäänkin siihen, että sisältö näyttäytyy lukijan kulmasta täysin irralliselta blogin muusta sisällöstä. 

Ping Helsingin ja Dagmarin yhteiseen vaikuttajamarkkinoinnin tutkimukseen osallistui 557 vastaajaa. Tutkimus toteutettiin maaliskuussa 2017.

emilia lahti
PING HELSINKI JA BUSINESS FESTIVAL

Ping Helsingin järjestämä Business Festival ei ollut pelkkä bloggarien ja tubettajien get together, vaan tapahtumassa oli mukana myös markkinoinnin ammattilaisia. Se siis tarjosi mahdollisuuden näiden kahden ryhmän välisille kohtaamisille. Markkinoinnin ammattilaisena tämä tapahtuma oli itselleni siis tuplailo.

Kuten alussa totesin, Business Festivalin vahvin anti ei ollut niinkään tietosisällössä, vaan inspiraatiossa ja ihanissa uusissa kohtaamisissa sekä karismaattisissa puhujissa, joiden puhe ja kertomukset omista elämistään olivat niin nostattavia, että tilaisuuden ensimmäisen osuuden jälkeen tuntui siltä kuin koko yleisö olisi leijunut puoli metriä ilmassa.

Toinen tilaisuuden juontajista oli valloittava Emilia Lahti, joka on aloittanut omakohtaiseen kokemukseen pohjaavan kampanjan teemalla ”Sisu – not silence”. Kampanjalla Lahti haluaa kannustaa puhumaan avoimesti perheväkivallasta, jollaisen hän on joutunut itse käymään läpi elämässään. Lahden koskettava puheenvuoro oli täynnä lämpöä ja valoa. Puheenvuoro päättyi Mikko Harjun (muistaakseni) livenä esittämään kappaleeseen ”Sinä riität”. Normaaliolosuhteissa en itse sen tyyppiselle musiikille juuri lämpene, mutta tässä kohtaa se istui kokonaisuuteen täydellisesti. Sinä riität. - Juuri sellaisena kuin olet. Vaivihkaa pyyhkäisin silmäkulmaani...

casey neistat
Kuva, jolla lunastettiin vuoden äiti -pisteet kotona. 10-vuotiaalle pojalle oli melkoisen kovaa valuuttaa...

business festivalVahvimmin tapahtumasta jäivät itselleni mieleen äkemykset, jotka nousivat esiin lähes jokaisessa puheenvuorossa. Ne toki pätevät elämään ihan yleisestikin, mutta myös some-sisällöntuottamisessa: Älä yritä matkia muita. Ole rohkeasti oma, aito itsesi. Ole rehellinen itsellesi ja seuraajillesi. Ukalla tehdä asioita isosti.

Kun tilaisuuden virallinen osio oli ohi, päätin ajella hissillä hotelli Clarionin 16 kerrokseen ihastelemaan maisemia. Kuin ihmeen kaupalla törmäsin hississä sattumalta tilaisuudessa esiintyneeseen, maailman menestyneimpään tubettajaan, Casey Neistatiin ja sain kuin sainkin otettua pojalleni hänestä kuvan – sen hänen pyytämänsä selfienkin - toive, jolle olin kotona vain hyväntahtoisesti naurahtanut.

Lopulta pääsin hotellin yläkertaa. Ikkunoista avautui koko Helsinki kullankelataisen auringon valaisemana. Valo häikäisi silmiänikin ja tuntui kuin se olisi paistanut sydämeen saakka. Itselleni aika epätyypilliseen tapaan päätin ottaa itsestäni selfien. Halusin taltioida sen hetken ja tunnelman. Tunteen. Että muistaisin arjessanikin. Itseni. Niin helposti sitä vain katoaa itseltään ja hävittää itsensä välille työ-koti-työ-pyykkivuori-laskupino. Jää arjen yliajamaksi. Kuvan ottamisen jälkeen katsoin itseäni kuvassa. En edes muista, milloin olisin nähnyt silmissäni vastaavanlaisen loisteen, joka oli täynnä innostusta, hullaantumista ihan vain elämästä itsessään.

Ja jottei nyt livuttaisi täysin ulos käsityökategoriasta, niin p.s. kuvissa esiintyvät mekko on tietenkin itse tekemäni.

Mukavaa viikonloppua ja onnellista äitienpäivää kaikille äideille! - Äitiys on hieno laji. Mutta älkäämme silti kadottako itseämme ja antako pyykkivuorikiipeilyn himmentää silmiemme innostunutta tuiketta! 

25 kommenttia

  1. Ainoa asia mikä bloggaamisessa harmittaa on se, että kommentointi on siirtynyt ihan muualle, esimerkiksi Feissariin. Se on hiukan uuvuttavaa kun kaikki keskustelut sun muut ei enää sitten löydy välttämättä ryhmistä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se on totta ja tosi harmi. Muutenkin kommentointi on vähentynyt. Hyvin suosituissakin blogeissa on nykyisin aika niukalti kommentteja. Keskustelut lukijoiden kanssa kuitenkin on minusta melkeinpä parasta koko bloggauksessa.

      Poista
  2. Ja mua harmittaa "lue lisää" -klikkaamiset ja ylimääräiset kuvalinkit ja sälät blogin etusivulla. Totta hemmetissä väki siirtyy instaan kun blogeja on niin hankala nykyään lukea :( Kässämaailmassa blogit on kuitenkin aivan ykköstä, koska arkistoja on helppo kaivaa jälkikäteenkin ja kuvia on monesta eri kulmasta. Youtube ja insta on siinä mielessä kertakäyttökamaa, että aiheeseen on hankala jälkikäteen palata.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mutta sehän ei siis pidä paikkaansa. Blogeja nimenomaan seurataan Instaa enemmän. Ymmärrän tavallaan näkökulmasi, mutta tuolla "sälällä" on perusteensa. Kun kirjoittaa pitkään blogia, syntyy paljon sisältöä, jota on lukijan - erityisesti uuden, vaikea löytää. Kronologinen blogi ei ole kovin järkevä pidemmän päälle. Itse koen lukijoiden palvelemiseksi, että asiakokonaisuuksia on niputettu valikoiksi jne.. esim. omassa blogissani tuo "sälä" pitää sisällään asiakokonaisuuksia, joiden etsiminen on muuten aika työlästä blogeista. Mutta toki ovat makuasioita. Itse kans tykkään siitä, et on tuo "lue lisää", koska silloin blogin etusivulta näkee yhdellä silmäyksellä ison määrän postauksia. Kiitos kuitenkin palautteestasi. 🙂

      Poista
    2. Siis viitaten alempaan kommenttiin tuossa lue lisää -jutussa. Sinähän et siitä tykännyt. Mut joo, nimenomaan kässä- ja ruokapuolella blogit on ihania ohjevarastoja, joihin on kiva palata.

      Poista
  3. Tää. Rakastan sun blogia just tän takia, ku saat kirjotettua postauksesta todella informatiivisen ja mielenkiintoisen. ❤️ Tohon ylempään lue lisää- klikkaus juttuun, tuon toisen näkökulman. Ne just säästää ainakin mun blogin etusivulla valtavasti tilaa ja tekee yleisilmeestä siistimmän. Itse henkilökohtaisesti vihaan selata blogeja ja etsiä jotain, kun pitää plärätä kaikki postaukset kokonaisuudessaan läpi. Mut makuasiat 😉

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, Rosanna! 💞 Ihanasti sanottu. 😘

      Poista
  4. Ihana mekko. Sinussa on tuossa kuvassa voimaa, katsetta myöten. Hyvää äitienpäivää!

    VastaaPoista
  5. Pakko kommentoida, luen ja selaan yleensä Facebookia ja nettiä kännykällä, mutta tämä ei anna vaihtaa google-profiilia toiseen (upcyclelina.blogspot.com) joten kommentointi jää todella vähälle. :(

    Ja käyrännön

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. käytännön esimerkki; löydettiin Tukholmaan sopivaa tekemistä lasten kanssa nimenomaan eri blogeista hienojen kuvien kanssa. Kyllä se siis oikeasti kannattaa! Kiitos myös rohkaisusta, monipuolisen sosiaalisen median aikakautena meinaa välillä loppua usko kesken. :)

      Poista
    2. Ihanko totta! Onpa ikävää. Kiitos tosi paljon palautteesta. Välitän tiedon eteenpäin. Josko asialle olisi tehtävissä jotain. Joo, just näin! Blogeissa on paljon hyödyllistä tietoo ja sitä inspiraatiopuoltakin. Sisustusblogit hyvänä esimerkkinä.

      Poista
    3. Etsin jo tietoa tästä ongelmasta (koskee siis kaikkia blogeja yleisesti). Kännykällä se vaan ei anna vaihtaa profiilia. Pikaisen etsimisen perusteella en ole edes ainoa ongelman kanssa... :(

      Poista
  6. Kyllä minä luen blogeja. On kyllä sanottava, että Instagram on helpompi toisinaan, kun voi vain selata kuvat läpi. Aina ei jaksa lukea kaikkea.

    Mietin välillä itsekin blogien lukemista hiipuvana. En tiedä, onko se edes oikeasti niin. Minun blogejani ei seurata kovin paljoa, mutta siihen onkin vaikea verrata. Huomasin siirryttyäni Instagramiin, että en minä sielläkään saa niin paljon seuraajia kuin muut. Ehkä blogeissa on se, että kaikki eivät omista nykyään käyttäjiä ja kommentoi. Blogit ovat kyllä tärkeitä inspiraation ja ohjeiden lähteitä. Ei yhdestä Instagram-kuvasta saa paljoa irti.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niinpä. Instagram on helppo ja nopea. Jotenkin oon aatellut, et suunta ois enemmän siihen suuntaan, et ihmiset vaan surffaa malttamattomina sinne tänne ja et ei maltettais pysähtyä oikeasti lukemaan. Mut ihanahan se on, ettei näin olekaan. Omalla blogillani on kyl ihan mukavasti lukijoita. Sellaista yleistä trendiä oon vaan haistellut ja siksi vähän epäilin. 🙂

      Poista
  7. Kiitos hyvästä ja informatiivisesta yhteenvedosta. Rohkaisevaa luettavaa tosiaan näinä kiihtyvän somen aikoina, että bloggaus on vieläkin varteenotettava sometusmuoto.

    Mua kiinnostaa myös tuo sun kaunis mekko ja erityisesti sen kaaba ja materiaalifaktat :) on upee ja hieno staili kokonaisuudessaan. Oon etsinyt tuollaista rennon asiallista mekkokaavaa, vähän Cos-henkeen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, Sinikka! 🙂 Mekon oon tehnyt vakkarikaavaani Miwiä muokkaillen ja leventäen. Lisätty myös rintamuotolaskokset. Kangas on Eurokankaasta.. semmosta pehmeää, mut farkkumaista. Elastaania on mukana. Tosi kiva matsku! 🙂

      Poista
  8. Luin jostain että ihmiset ovat laiskoja etsimään tietoa, he eivät jaksa plarata blogia, he eivät jaksa klikata linkkiä auki, tieto mitä he etsivät pitää olla siinä silmien edessä, jos he googlen kautta tulevat blogiin. Mutta nyt meni sivuraiteille.

    Kyllähän se käsityössä näkyy muuallakin se arvostus kuin blogimaailmassa tai arvottomuus. Käsityö ei ole sellainen jokapäiväinen asia jota jokainen tarvitsee. Se on muutaman aktiivisen harrastus, näin jyrkästi sanottuna. Sitä voi verrata vaikka majakkabongauksen harrastamiseen. Kivijalkakauppoja on yhtä vähän kuin majakoita. Majakanvartijat ovat jo eläköityneet, pian eläköityvät ompelukoneenkorjaajat, uusia ei ole tulossa tämä ala ei ole in.

    Meillä on harvinainen oppiaine peruskoulussa, käsityötä ei opeta muualla Euroopassa. Silmän ja käden yhteistyön harjaannuttaminen, ohjeiden lukeminen ja seuraaminen, kädenjälki ne ovat hyviä taitoja hallita työelämässä ja sitä voi oppia mm. käsitöiden kautta. Oman blogin kautta yritän ainakin levittää käsityön harrastusta ja tein haasteenkin suomi100-juhlavuodelle #suomi100_käsityö

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se on kyl näin. Ihmiset on malttamattomia ja linkeistä pitää päästä suoraan oikean tiedon äärelle. Käsityöharrastamisesta oon kyl ihan eri mieltä. Tokikaan sitä eivät kaikki harrasta, mut lajin suosio on ollut jo vuosia huimassa nousussa. Ja kertoohan siitä sekin jo, et kässäblogit on tuolla 10 suosituimman blogiaihepiirin joukossa. Uusia käsityötarvikeliikkeitä nousee nettiin kuin sieniä sateella ja avasipa Kangaskapinakin juuri eilen kivijalkaliikkeen Helsingin Kamppiin! Että nostetta on. 🙂

      Poista
  9. Toivottovasti sinä ja muut bloggaajat jaksatte edelleen kirjoitella meidän muiden iloksi; instagramin kuvavirrat eivät "kosketa" samalla lailla. Sinun blogista saa myös ajattelemisen aihetta..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos ihanasta kommentista! 💕 Itse aion kyllä ainakin näillä näkymin jatkaa bloggausta ihan samaan tapaan kuin tähänkin mennessä. 🙂

      Poista
  10. Itse olen blogienlukija henkeen ja vereen asti. Jotenkin minulle ei riitä se instan kuvavirta. Haluan samalla lukea ajatuksia niiden kuvien takaa. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kuulla! Luen minä niitä itsekin, mut nykyisin valikoidummin kuin ennen. Esim. Englanninkielisiä blogeja oon siirtynyt seuraamaan lähes yksinomaan Instasta.

      Poista
  11. Kyllä blogi on aina blogi:) Toki tykkään myös instasta, mutta en saa siitä läheskään niin paljon irti kuin blogeista. Instan pienistä kuvista ei näe kaikkia yksityiskohtia, jos siis kyseessä vaikka ommeltu vaate, saatikka sitten kaikkea sitä tietoa, esim.tuote/tekniikka/ostos vinkkejä esittelyineen tai ihan vaan käsityöstä kertovaa tarinaa. Ja blogeista on tietysti mielenkiintoista myös seurata millainen persoona blogin takana hääräilee ja kuulla bloggaajan ajatuksia myös kässämaailman ulkopuolelta.
    Ja noihin kangaskauppoihin vielä. Olen ilokseni huomannut miten meidän pienen paikkakunnan kangaskaupan valikoima on monipuolistunut ihan lyhyessä ajassa. Ennen liike keskittyi lähinnä verhokankaisiin, mutta nykyisin sieltä saa monenlaista kangasta aina kirjontakankaista lankoihin, että kyllä siellä kaupassa on varmasti asioinut muutkin kuin minä:) Ja mitä olen selaillut seutuopiston kurssivalikoimaa, niin kyllä siellä on käsityöharrastajille monenlaista tarjontaa. Että samaa mieltä kanssasi käsityöharrastuksen suosiosta:)
    Ps. kauniita molemmat, sinä sekä mekko:)

    VastaaPoista

Jätä merkki käynnistäsi. Yksinpuhelu on tylsää... :)

Sisällön tarjoaa Blogger.